A héten lezajlott az első tehetséggondozó foglakozásunk.
Programunk az óvodás gyermekek tehetségének felismerésével és hatékony fejlesztésével foglalkozik. Komplex tehetségfejlesztő foglalkozásainkat, Gardner többszörös intelligenciaelméletét és a gyerekek egyéni érdeklődésének térképét figyelembe véve dolgozzuk ki. Tehetséggondozó foglalkozásaink alkalmával különös figyelmet fordítunk a gyerekek gondolkodásának, kreativitásának fejlesztésére sok játékkal, játékos feladatokkal, fejtörőkkel.
Tehetségfejlesztés – IQ kaland
Programunk megvalósítása során egy speciális hiányterülettel, az óvodás korosztály tehetségfejlesztésével foglalkozunk. Ebbe a korcsoportba tartozó kiemelkedő képességű gyermekek a legritkább esetben kapják meg a képességeikhez igazodó képzést. A vizsgálatok azt mutatják, hogy 6 éves korig elveszik a legtöbb tehetség, hiszen ha a környezet nem támogatja, adottságaik nem válnak képességé. Az általunk adaptált program az óvodás gyermekek tehetségének felismerésével és hatékony fejlesztésével foglalkozik.
Tehetségazonosítás, de hogyan?
A vizsgálat az óvodás korosztály tehetségazonosítására kidolgozott speciális mérőeszközzel történik.
Mit mér a tehetségazonosító eszköz?
Feltérképezi a Gardneri intelligenciaterületeket:
- nyelvi,
- logikai-matematikai,
- téri-vizuális,
- testi-kinesztetikus,
- zenei,
- interperszonális – társas,
- intraperszonális – belső,
- önreflexív működés,
- praktikus inelligencia.
Rámutat a gyermek érdeklődésének irányaira.
Ki végzi az azonosítást és a fejlesztést?
A vizsgálatot és az azt követő fejlesztő foglalkozásokat, tehetségfejlesztő szaktanácsadó, óvodapedagógus valamint gyógytestnevelő végzi.
Hogyan zajlik a vizsgálat?
A vizsgálat három részből áll és közel egy órát vesz igénybe.
- Az óvodások részére nem készíthető írásos kérdőív, teszt, ezért a vizsgálatot egy az életkornak, a játékosságnak, ugyanakkor a szakmai szempontoknak is megfelelő eszközzel végezzük. A felmérés alkalmával használt tárgyak, játékok és az azokkal végzett tevékenységek, feladatok segítségével készítjük el a gyermek egyéni érdeklődésének térképét.
- Szülői kérdőív segítségével feltérképezzük, mit gondol a szülő gyermeke képességeiről.
- Egy tulajdonságlista kitöltése alapján kikérjük a gyermek óvónőinek véleményét, hogy mind teljesebb képet kapjunk a „tehetségígéretes” gyermekről.
- Az így gyűjtött adatok felhasználásával összeállítjuk a gyermekek tehetségfejlesztési programját. Írásos dokumentációt készítünk, amit részletesen megbeszélünk a szülővel.
Mi következik a vizsgálat után?
Megkezdjük a gyermek egyéni érdeklődési térképéhez igazodó tehetségfejlesztő programot az IQ – kalandot. A foglalkozásokat heti egy alkalommal, hat hónapon keresztül tartjuk. A hatékony fejlesztés érdekében mikrocsoportban tevékenykedünk, egy-egy foglalkozás 45, estenként 90 percet vesz igénybe.
Mit takar az IQ – kaland?
Az IQ-kaland egy tehetséggondozó, gazdagító foglalkozásokat felölelő foglalkozássorozat. Mely keretében az átlag feletti képességekkel rendelkező gyermekek, játékos foglalkozások alkalmával bővíthetik ismereteiket.
Tartami elemek:
- A gardneri „többszörös intelligencia” elméletére alapozva fejlesztjük a gyermek erősségeit.
- A gyermek tehetségével összefüggő, esetleges gyenge területekkel is foglalkozunk.
- Speciális tehetségfejlesztő technikákkal ismerkedünk meg.